KERGHÜBRIID (MHEV – MILD HYBRID ELECTRIC VEHICLE)
Uus OCTAVIA on esimene ŠKODA masstootmise mudel, mis saab 48-voldise pingega hübriidversiooni – kerghübriidtehnika. OCTAVIA kerghübriid saab tagaluugil tähise „e-TEC“ ning sellele paigaldatakse 1.0 TSI/81 kW või 1.5 TSI/110 kW bensiinimootor, alati koos seitsmekäigulise DSG-automaatkäigukastiga. Osa kerghübriidauto elektrisüsteemist töötab 48-voldisel pingel – sellel on 48 V elektrimootor (käiviti-generaator), mida toidab 48 V liitium-ioonaku. Autol on samuti alalispingemuundur, nii et 12 V akut saab laadida 48 V pardavõrgust. Vajadusel saab selle abil stabiliseerida pinget mõlemas võrgus.
Kerghübriidi otstarbeks on vähendada kütusekulu ja seeläbi heitgaaside CO2 sisaldust.
MILLISED ON KERGHÜBRIIDI ISELOOMULIKUD OMADUSED? |
KUIDAS ON SEE VÕIMALIK? |
---|---|
Sisepõlemismootor lülitatakse välja • aeglustamisel – kiirusel umbes 20 km/h, samuti lülitub mootor välja, kui auto ei liigu • kiirusel üle 7 km/h tasasel teel, vabajooks (väljalülitatud sisepõlemismootoriga) aktiveerub, kui gaasipedaal on vabastatud. Vabajooks ei aktiveeru, kui käiguvalits on asendis S. |
Lühikesed lõigud (aeglustamine väikesel kiirusel, vabajooks) väljalülitatud sisepõlemismootoriga on võimalikud tänu sisepõlemismootorist sõltumatult töötavatele komponentidele. 48 V elektrisüsteem suudab tagada piisava toite elektromehaanilisele roolivõimendile, nii et juht saaks rooli harjumuspärasel viisil pöörata. Tänu elektrilisele pidurivõimendile (eBKV) toimivad pidurid täiesti ootustekohaselt, st nagu sisepõlemismootor töötaks. Teised elektriseadmed toimivad tavapäraselt, saades energiat 48 V liitium-ioonakust. |
Abistab sisepõlemismootorit paigaltvõtul ja kiirendusel. | Elektrimootor annab sisepõlemismootorile kuni 12 kW lisavõimsust paigaltvõtul ja kiirendusel. |
Aeglustustel käivitub energia regenereerimine – kasutades klassikalisi pidureid või mootoriga pidurdamist. |
Oma topeltrolli tõttu suudab elektrimootor ka elektrienergiat genereerida. See energia salvestatakse 48 V akusse ja kasutatakse seejärel sisepõlemismootori toetamiseks käivitamisel ja paigaltvõtul, samuti 12 V aku laadimiseks. |
Auto ei saa liikuda ainult elektri jõul. |
Kerghübriidsüsteem on mõeldud sisepõlemismootori abistamiseks paigaltvõtul ja |
Ei vaja välisest allikast laadimist. | 48 V liitium-ioonaku mahutavus on piisavalt väike, et seda laadida liikuva sõiduki pidurdusenergia taaskasutamisega. Teisalt on mahutavus piisavalt suur, et tagada kerghübriidsüsteemi töö. |
Tavalise start-stopp-süsteemiga sõidukitega võrreldes suudab kerghübriid:
• käivitada sisepõlemismootorit sujuvamalt, sest
elektrimootor on palju võimsam kui tavasõiduki käiviti,
• genereerida suures koguses elektrienergiat sõidu ja
pidurdamise ajal,
• kasutada elektrimootorit sisepõlemismootori
abistamiseks. Start-stopp-süsteemiga tavasõidukid
seda ei suuda. Täpsemalt öeldes saab neil üksnes
generaatori välja lülitada, et see ei tarbiks kiirenduse ajal
sisepõlemismootori võimsust.