Saage tuttavaks: ŠKODA "Trim and color" disainitiim.

Täiuslikud proportsioonid ja kenad vormid on iga eduka disaini aluseks. Kuid selleks, et eristuda üleüldisest trendist, peab sel disainil olema mingi vimka – miskit ekstra! Tutvuge tõeliste materjalide ning värvide harmoniseerimise meistritega. 

Tutvustame Teile ŠKODA disainimeeskonda, kes seisavad meie edukaimate- värvi ning materjalilahenduste taga.

Millised on siis värskeimad trendid? Millised faktorid mõjutavad disainikeelt ja valikuid? Ning kas on võimalik ennustada, millised trendid ootavad meid lähitulevikus


„Meid inspireerivad eelkõige hetked meie igapäeva elust, seehulgas segud värvidest, materjalidest ning mustritest, mida inimesed kannavad – isegi lipsumustrist võib saada inspiratsiooniallikas. Me loeme ajakirju ning lehitseme veebilehti, jälgime värskeimaid arhitektuuri- ja disainitrende ning külastame rahvusvahelisi messe ja näituseid. Sealt me valime välja meeldejäävamad impulsid ja elemendid, infokillud, mida arvame ideaalselt sobivat ühe või teise mudeli või kontseptsiooniga. Midagi sellist, mis rõhutab mudeli iseloomu ja eripära, on trendikas ning tõstab mudeli väärtust, seejuures sobitudes täielikult ŠKODA enda disainikeele ja DNA-ga. Iga tiimiliige meie domineerivalt naiselikust tiimist, vastutab ühe või kahe materjali eest.“ Kommenteerib tiimi koordinaator Andrea Jensen. „Keegi on ekspert nahkmaterjalides, teine tekstiilis, salongivärvides, kerevärvides, dekoratiivelementides jne, kuid lõpuks peavad kõik üksikisiku loodud disainielemendid moodustama ühtse ideaalselt harmoneeruva terviku“

by Andrea Jensen

Tekstiilide ning Alcantara naha eest vastutavad disainerid Kateřina Vránová ja Jessica Lopez (Hispaaniast). 

Siiani on tekstiili vaadeldud kui lihtsalt polstrimaterjali, kuid kangas võib täita ka muid funktsioone. Termotrükk pakub palju uusi võimalusi – näiteks värvimuudatused teatud temperatuuri juures. Samal põhimõttel töötades võib see anda ka juhile signaale ja märke tema tervise kui ka sõiduki tervisliku seisundi muutumise kohta. Kui praegu arvatakse seda veel pigem ulmevaldkonda kuuluvaks ideeks, siis paari aasta pärast võib see olla täiesti tavapärane ning laialtlevinud sisustustoote lisafunktsioon.“

by Kateřina Vránová

Alcantara nahk on väga meeldiv käega puudutusele, ning välimuselt vastab oma hinnaklassile, mida kujundab keerukas tootmisprotsess. Seda kasutatakse istmetel ja ustel SUPERBi ja KODIAQi mudelitel ning mõningatel aksessuaaridel, mida võib leida ka teistel mudelitel. Me ammutame tekstiilide puhul inspiratsiooni loodusest - bio-tekstiilid nagu bambus, lina, vill ja Tencel, kangas, mis saadakse tselluloosijäägist. Lisaks paneme palju rõhku polüestri taaskasutusele. Tulevikus soovime lisaks mustrite värskendustele istmekangas, anda võimaluse mängida ka loomuliku ning tehisliku valgusega. Kasutada seda kui disaini ja dekoratiivelementi. Näiteks istmeservad võivad olla tulevikus valgustatud, või on tekstiilialades punktvalgustid, taustvalgusega logod, fluorestseeruvad materjalid jne.“

by Jessica Lopez

Argentiinast pärit Debora Poussif vastutab armatuuri ning muude pinnamaterjalide valiku ning kujunduse eest. Tuleviku visiooni materjalidena näeb ta lisaks teistele ka alumiiniumi, puitu ja süsinikku ning inspiratsiooniks on nii mõnigi tarnija saatnud ka 3D printeriga valmistatud näidiseid. Poussif on lummatud näidistest, milles näeb valguse voolamist ning murdumist, mille materjali struktuur on keerukas ent samas kergesti imetletav.

„Mõningad materjalide funktsioonid tulevad välja alles öisel ajal. Nii on näiteks ŠKODA salongivalgustus ja LED riba päevavalguse juures pea märkamatu ent öisel ajal omandab salong tänu neile hoopis teise ilme“ ütleb Debora ja jätkab :“Puudutusele reageerivad paneelid või ekraanid on uus põnev mänguasi autotööstuses. Ning uued materjalid pole lihtsalt pelgalt mänguasjad või silmailu, vaid nad on mõeldud olema ka meeldivad käega katsudes. Nad ahvatlevad kasutajad puudutusele ning meelitavad kasutama. Selline kombineeritud materjali valik lisab efektsust ning väärtust kogu sõidukile.“

by Debora Poussif 

Nahkdetailid ning salongivärvid on Markéta Kalikova pärusmaa. „Minu inspiratsiooniallikaks on elukestev õpe – eriti kõiksugu näitused. Lemmikuks on maailmakuulus Lineapelle rändnäitus, kus nahatootjad näitavad oma viimaseid trende. Kõige parimad palad sellelt näituselt proovin ma ära kasutada autotööstuses“ ütleb Markéta kelmikalt naeratades ja meenutades Alcantara tootmisprotsessi nägemist Itaalias.

„Mulle meeldivad sportklikud asjad. Ma mängin materjalidega, püüdes leida seda õiget. Praegused trendid on perforeeritud, põimitud, vilditud ja tepitud nahk. Seal on palju erinevaid mustreid ja disaine, kuid vaid väike osake neist jõuab üks hetk tootmisse“ ütleb Markéta.  Tema looming on  muide ka KAROQi retrohõnguliste kahetooniliste elevandiluukarva istmete disain.

by Markéta Kalíková 

Kere värvide eest vastutab Věra Vasická, kes toob meieni viimaseid trendid värvimaailmast. Trendide hulgas domineerivad uued värviefektid kui ka nanotehnoloogiad. Jätkuvalt on populaarsed suured, kirkad ja kristalselt helkivad värvid, monokromaatilistest värvidest kuni kogu teemanti spektrini välja. Uuendused on eeskätt metalsete toonide juures nagu hõbe, vask, pronks, helekollane kuld jne.

„Proovime täiustada meie matt-seeria värve, et rõhutada värvi selgust ning puhast luksuslikku matti ilmet. Üks viimaseid tehnoloogiaid, millega hetkel katsetame, on nanotehnoloogiline lahendus, mis vähendab värvi kuumenemist päikese käes. Nii, et värv oleks tugevam ka raksematele kriimustustele. Ja loomulikult jätkame ka olemasolevate värvide täiendamisega, et paraneks nende hoolduse lihtsus ja kergus“ ütleb Vera Vasicka ja jätkab kerevärvide koha pealt :“Kui me tegeleme parasjagu uue värvilahenduse leidmisega teatud mudelile, siis eeskätt paneme paika tonaalsuse ning efekti, mis rõhutaks selle mudeli erilisust. Kõige vabamad käed on meil alati prototüüp autode puhul nagu Vision E ja Vision S. Olemasolevate mudelite puhul peame aga arvestama seeriatootmise võimaluste ning nõudlusega. Samuti peame seal tagama laitmatu kvaliteedi ja vastupidavuse garantii. Näiteks kasutades tänapäeva trende ja uut kristallilist lahendust, tuli tootmise VELVET RED, värvitoon, mida on praeguseks võimalik tellida kõikidele ŠKODA mudelitele.“

by Věra Vasická

Věra Dudychová jälgib uusi trende vaiptekstiilide ja laelahenduste puhul. Tema inspiratsioon tuleb peamiselt kodukujunduse lahendustest. „Juhi mugavus on minu jaoks prioriteet. See on sama nagu koduski – hea vaip on suurepärane aksessuaar. Kuid selliste toodete valmistamine ja materjalid on üsna kallid, mistõttu leiavad kasutust erimudelite lahendustes ja mitte seeriatootmises“ ütleb Vera, näidates meile uut lae tekstiili ja vaipade näidiste raamatut.

„Tekstiili reljeefid tehakse peene laseriga, nii, et seal saaks toimuda valguse ning varjude mäng – eriti hästi tuleb see välja laekatete puhul“ ütleb Vera näidates fluorestseeruvat lae kattematerjali.

by Věra Duduchovà

Nahaimitatsiooni ja plastdetailidega kujundamisega tegeleb Lada Dlabolova. Tema peamine töövahend – näidisraamat kümnete värvitoonidega – on tema laual tähtsamal kohal. Lada eesmärk on muuta sõiduki interjöörid värvilisemaks ja ta kasutab selle raamatu näidiseid põnevate kombinatsioonide loomiseks. „Osad peavad olema läbi ja lõhki praktilised, teised meeldivad puudutusele ja kindlasti ka keskkonnasõbralikud. Uute materjalide väljatootmisel pööratakse sellele üha enam tähelepanu – enamus materjale arendatakse edasi keskkonnasõbralikuks. Nagu eelnevalt kolleegid mainisid, siis suund on alumiiniumi, süsiniku ja muude metallide kasutusele võtmise poole. Need on vaja omakorda põimida harmooniliselt plastdetailidega, et luua silmale meeldiv 3D efekt. Samamoodi käib vilgas arendus kunstnaha vallas, et liikuda ühes keskkonnasõbralikuma lahenduse suunas.

by Lada Dlabolova

Kuna tootearendusprotsess pideval areneb, siis ka esialgse disaini puhul toimuvad järkjärgulised muudatused. Sealhulgas ergonoomilised parendused aga ka sõidukite ökonoomsuse tõstmine ning säilitamine. Mis omakorda seab disainitiimi kompromissi ette – esteetika vs praktilisus.

„Visualiseerimine on siinkohal võti. Tänapäeva tehnoloogilised lahendused aitavad meil läbi mängida erinevate värvide ja materjalide koostoime virtuaalmaailmas. Kõik sellised tööriistad aitavad muuta üksikuid komponente ja saavutada parimaid tulemusi“.

Impulsse, miks valida üks või teine värvi või materjalilahendus saadakse olevikust, prototüüpe tehakse aga nö paar aastat ette valmis. Seepärast on väga oluline selle õige ja perspektiivika lahenduse tabamine ja tundmine. Igal disaineril peab olema nägemus, mis aitab neil mõista, kas selline auto on aktuaalne ka paari aasta pärast. Milline ta siis reaalsuse välja võiks näha ja milline järk-järgult täiustatud disainilahendus lõpuks peale jääb.

Miloš Nesvadba, ainus mees selles üdini naiselikus tiimis, tegutseb kogu tiimi administraatorina: „Minu kolleegid arendavad ja valmistavad ette uusi värve ning materjale, mina klassifitseerind nad ära. Annan igale uuele tootele koodi ja vastava numbri, mis tagab konkreetse spetsifikatsiooni. Ma olen nö see bürokraatia pool selles seltskonnas“ muheleb Miloš. 

ŠKODA "paintbox" erivärvid on täiustunud mitme uue värvi võrra. Kui soovid ka endale "erivärvides" ŠKODAt, siis küsi pakkumist meie müügimehe käest!