Õnnetused ja kahjujuhtumid on ettearvamatud, kuid sinu õigused on alati kindlad!
Rohe Auto kliendina on sul oluline teada, kuidas käituda ja millised on sinu õigused, kui peaks juhtuma ootamatu kahju.
IIZI Kindlustusmaakler AS tuletab meelde, millised on kahjujuhtumis osalenud kliendi õigused kahjustada saanud vara taastamisel.
Kliendi õigused kahju korral:
Kahjuteate edastamine
Klient võib kahjuteadet edastada kindlustusandjale ise või läbi kolmanda isiku (nt: pereliige, kindlustusmaakler, remondiettevõte). Kahjuteadet võib esitada nii telefoni kui e-maili teel või kasutada teisi internetis leiduvaid lahendusi. Kindlustusandja kahjukäsitluse kvaliteet ei sõltu sellest, kuidas on esitatud kahjuteade.
Remonditöökoja valik
Nii liiklus- kui kaskokindlustuse juhtumi korral sõlmib remonditöökojaga lepingu tööde teostamiseks klient, mitte kindlustusandja.
Liikluskindlustuse juhtumi puhul annab seadus kliendile õiguse valida, millises remonditöökojas soovib klient oma sõiduki taastusremonti teostada. Sel juhul on kindlustusandja roll tagada remondi eest tasumine. Juhul, kui kliendil puudub remonditöökoja osas kindel eelistus, peab kindlustusandja klienti nõustama pakkudes talle välja remonttööde teostamiseks võimalikud remonditöökojad.
Riigikohus on oma otsuses nr 2-21-5187 on kinnitanud, et kindlustusandja ei saa keelduda või takistada liikluskindlustuse alusel sõiduki taastusremondi korral kliendi tehtud valikut argumendiga „kallis“, vaid kindlustusandja peab sellisel juhul suutma tõendada, et kindlustusandja poolt pakutav remondikalkulatsioon tagab sõiduki taastamise liiklusõnnetuse eelsesse seisukorda.
Sõiduki taastusremondi korraldamisel tasub kliendil oma seadusest tulenevate õiguste maksimaalseks ärakasutamiseks pöörduda nõu ja abi saamiseks kindlustusmaakleri, kui kliendi esindaja poole.
Asendusauto kulude hüvitamine
Liikluskindlustuse juhtumi korral on kahju kannatanul alates 1. detsembrist 2024 jõustunud liikluskindlustuse seaduse muudatuste kohaselt õigus nõuda ka asendusauto kulu hüvitamist. See tähendab olukorda, kus kahju käigus vigastada saanud sõidukiga ei saa edasi liigelda, või kui kahjustada saanud sõiduk läheb remonti.
Õigus asendusautole tekib juhul, kui sõiduk on isikule vajalik või kasulik, eelkõige tema majandus- või kutsetegevusest tingitud (töö)ülesannete täitmiseks. Kohtupraktikas eristatakse sõiduki vajalikkust ja kasulikkust füüsiliste ja juriidiliste isikute puhul. Näiteks on sõiduk füüsilisele isikule vajalik laste transportimiseks ja kasulik juriidilisele isikule ettevõtlusega tegelemiseks (nt. kliendikohtumised). Asendusauto kulude katmiseks tuleb kindlustusandjale põhjendada, mis ülesannete teostamiseks on sõiduk vajalik või kasulik.
Otsus remonttööde teostamiseks
Remonttööde tellijaks on alati klient, seega tööde ulatuse ja mahu kooskõlastab alati klient mitte kindlustusandja. See tähendab, et kliendil on töö tellijana õigus teada, et mis ulatuses ja mis töid kliendi sõidukiga tehakse ning mis on tööde detailne maksumus. Seda infot peab kliendile andma remonditöökoda ja kui ta seda mingil põhjusel ei tee, siis peab klient seda küsima oma initsiatiivil. Klient peab sõiduki taastusremondi tellimisel arvestama, et kindlustus katab kulud, mis on vajalikud sõiduki kahjujuhtumi eelse olukorra taastamiseks.
Remonditöökoja vahetamine
Klient valib oma sõiduki taastusremondi teostamise koha ja mitte kellelgi teisel, sh kindlustusandjal ei ole õigust ilma kliendi teadmata ja nõusolekuta sõidukit kliendi poolt eelistatud remonditöökojast teise remondikohta ümber suunata.
Vara täielik hävinemine
See tähendab olukorda, kus remonttööde maksumus ületab vara hetkelise turuväärtuse (väärtus, mis vara müügist antud ajahetkel oleks võimalik saada), st remonttööde teostamine ei ole põhjendatud. Kui selline olukord on tekkinud, siis määratakse kahjustada saanud varale õiglane keskmine turuväärtus ning see kuulub kindlustusandja poolt hüvitamisele.
NB! Palume klientidel pöörata tähelepanu oma kaskokindlustuse lepingu tingimustele, mille kohaselt on võimalik hüvitada ka liisingväärtus.
Mootorsõidukimaksu ja registreerimistasu hüvitamine
Mootorsõidukimaks kuulub liikluskindlustuse alt hüvitamisele üksnes siis, kui hävinud sõiduki asemele ei ole võimalik soetada sõidukit, mille eest on jooksva aasta maks tasutud või selle tasumise kohustus on kellelgi teisel.
Registreerimistasu puhul kehtib reegel, et kui see kulu tuleb samaväärse vara puhul kanda, siis kuulub see ka hüvitamisele.
Kahjukäsitluse käigus tekkivate küsimuste korral palume pöörduda IIZI Kindlustusmaakleri poole telefonil 666 0300 või e-posti aadressil info@iizi.ee.
Rohkem infot leiad www.iizi.ee .
ALATI alusta kahjuteate tegemist Rohe Auto kahjuteate lahendusest, siis on garantii et sinu sõiduk suunatakse remonti Skoda margiesindusse Rohe Auto.
Kahjuteate avaldust täitma
Märgukiri kahjukäsitluse, remondiettevõtetega koostöö ja kahju hüvitamise kohta: Märgukiri Liikluskindlustuse seadus
*Antud dokumendi on koostanud IIZI Kindlustusmaakler AS.